14.11.07

LEKCIJA ZA PRVI RAZRED


Srijeda, 14.11.2007. godine
4. Zul ka'de 1428. h. godine



HADŽDŽ

Hadždž je peta temeljna islamska dužnost (islamski šart).

Najprije da vidimo šta Allah dž.š. kaže o hadždžu. Pa, u tom smislu kaže: "I oglasi ljudima hadž! Dolazit će ti pješke i na kamilama iznurenim; dolazit će iz mjesta dalekih, da bi koristi imali i da bi u određene dane, prilikom klanja kurbana, kojim ih je Allah opskrbio, Njegovo ime spominjali: Jedite meso, a nahranite siromaha ubogog!” (El-Hadždž, 27-28);

drugi ajet: “...Hodočastiti Kabu dužan je, Allaha radi, svaki onaj koji je u mogućnosti; a onaj koji neće da vjeruje - pa, zaista, Allah nije ovisan ni o kome.” (Alu Imran, 97);
Definicija hadža

U arapskom jeziku riječ hadždž znači pohoditi svetom mjestu, dok se terminološki hadž definiše kao: "(hadždž) posjeta određenim mjestima radi izvršavanja propisanih radnji, u određeno vrijeme, za onog ko je u mogućnosti".

Objašnjenje definicije

1) Pod pojmom "određena mjesta" podrazumijevaju se: Kaba,(predstavlja simbol jedinstva) Safa, Merva, Arefat, Muzdelifa i Mina.

2) Pod pojmom "propisane radnje" podrazumijevaju se: tavaf, sa'j, vukuf i remj.

3) Pod pojmom "određeno vrijeme" podrazumijevaju se: - dani hadža, a to su mjeseci: ševval, zu-l-ka'de i zu-l-hidždže; - devet dana zu-l-hidždžeta, boravak na Arefatu; - spavanje na Muzdelifi, deveti na deseti dan zul-l-hidždžeta; - prvog, drugog i trećeg dana Bajrama, bacanje kamenčića na Mini.

4) Pod pojmom "ko je u mogućnosti" podrazumijeva se: - da je fizički i psihički zdrava osoba;- da je ekonomski situiran, kako on na putu, tako njegova familija kod kuće,- da je osigurano prijevozno sredstvo;- da postoji lična i imovinska sigurnost puta.
Kabu je sagradio Ibrahim a.s. sa svojim sinom Ismailom a.s. za koje su vezani mnogi ceremonijali hadža, kao što ćemo to kasnije vidjeti.
Kaba je postala simbol jedinstva svih muslimana, da bi joj se pet puta dnevno u najvećem zanosu i pobožnosti okrenuli u namazu i time manifestirali vjeru u jednog Boga i jedinstvo misli i akcije. Hadž je materijalna, vidljiva manifestacija ovog jedinstva. On je u stvari ustanova, koja se mora brinuti i naći načina da se ovo jedinstvo očituje, potvrđuje i primjenjuje u svim akcijama muslimana d u svim oblastima života.
Trčanje (saj) između Safe i Merve podsjeća nas na jedan događaj iz života Hadžere, majke Ismaila a.s., kad je poslije rađanja tražila vode.
Bacanje kamenčića na Mini, isto tako, je oživljavanje uspomena na jedan važan događaj iz života Ibrahima i Ismaila, na događaj kada je Ibrahim a.s.poveo sina Ismaila da ga prinese kao žrtvu. Šejtan je nagovorio sina da se suprotstavi namjeri oca, međutim, on ga je odbio.
Bacanje kamenčića na Mini simbolizira borbu čovjeka protiv destruktivnih šejtanskih sila u njemu, koje ga vuku u grijeh, u zlo. Hadžija bi morao biti svjestan kad baca kamenčić na sotonu, šejtana na Mini, da time gađa onog šejtana u sebi.
Gađanje na Mini treba shvatiti i duboko doživiti kao iskreno kajanje i vraćanje Bogu. To je neobično značajan trenutak u kojem čovjek treba i mora da pobjedi sebe i postane gospodar svojih strasti i životinjskih nagona. Ako to .nije postigao, nije obavio obred bacanja kamenčića na Mini onako kako treba.

Kome je naređen hadž

Hadž je propisan svakom pametnom, punoljetnom i slobodnom muslimanu i muslimanki koji posjeduju materijalna sredstva.Naredba o hadžu se ne odnosi na ludu ili maloljetnu osobu, kao ni na roba.Hadž ženeKada smo definisali hadž kao ibadet, istakli smo da se njegova naredba odnosi na onog ko može ispuniti uvjete te da ova naredba obuhvata kako muškarce tako i žene, s tim što se kod žena dodaje još jedan uvjet, tj. da u svojoj pratnji žena treba imati mahrema. Mahremom se smatra ona osoba sa kojom je ženi trajno haram stupiti u brak i intiman odnos.

Farzovi hadža

Učenjaci hanefijske pravne škole zastupaju mišljenje da su farzovi hadža:

a) ihram - oblačenje ihrama, što je ujedno i šart za ispravnost hadža

b) tavafu-l-ifadeti ili zijareti- obilazak oko Kabe nakon boravka na Arefatu. On podrazumjeva obilazak oko Kabe sedam puta. Vrijeme obavljanja ovog tavafa nastaje nakon zore prvog dana Kurbanskog bajrama.

c) Boravak na Arefatu ograničen je vremenski i prostorno.

Vrijeme boravka na Arefatu traje od zevala-podne devetog dana zu-l-hidždžeta i traje do zore desetog dana zu-l-hidždžeta, prvog dana Kurbanskog bajrama.

Vadžibi hadžaVadžibi hadža su:

a) sa´j izmedu Saffe i Merve,

b) boravak na Muzdelifi nakon sabah-namaza,

c) bacanje kamenčića na Mini,

d) brijanje glave ili potkresivanje kose,

e) oprosni tavaf.

Umra

Budući da je težnja svakog vjernika da posjećuje Kabu, a da bi naređivanje hadža svake godine stvaralo poteškoću i bilo opterećenje, dopušteno je onima koji to žele i mogu da obavljaju umru.Uzvišeni veli: “Ko hodočasti Kabu ili obavi umru...” (El-Begare, 185)

Umra se može obavljati tokom cijele

Nema komentara: